středa 29. ledna 2014

Jakou barvu má jaro?

V lednu sice začal nový rok, ale zároveň se objevilo několik pracovních uzávěrek, takže času na přípravu nebylo moc. Jak se mi ale čím dál víc potvrzuje, děti často ani žádnou hlubokou přípravu a propracované myšlenky nepotřebují. Rády se vracejí ke známým věcem a používají osvědčené způsoby. Chtěla jsem původně víc povídat o počasí a zkusit třeba nějaké přiřazování počasí k ročním obdobím, oblečení podle počasí nebo něco podobného. Nakonec jsme si ale vystačili s barevnými papíry, pastelkami a lepidlem. Postupně ke každému ročnímu období jsem děti vyzvala, aby si vybraly, která barva jim ho nejvíc připomíná. I když to ze začátku vypadalo, že se strhne bitva o žlutý a růžový "jarní" papír, nakonec si každý vybral ke své spokojenosti. Celkově mě dost překvapilo, jak různorodě a osobitě tentokrát děti tvoření pojaly. Už se totiž několikrát stalo, že do čeho se pustil jeden, chtěli hned napodobovat všichni ostatní. Chvíli jsme si společně povídali, kdo má na jaře co nejraději a potom si to každý podle sebe na papír nakreslil. Bylo tu dost velikonočních vajíček, ale taky jedno tygří vejce, čmelák, motýli a záhon květin. V létě vedlo plavání, zmrzlina, borůvky a jahody, na podzim pouštění draků, sbírání kaštanů, žaludů a hub a v zimě sáňkování a sněhuláci. Tentokrát se do práce zapojili opravdu všichni, i když každý podle svojí chuti a výdrže. U statických činností je to někdy náročnější koordinovat, protože mezi dětmi jsou opravdu velké rozdíly v samostatnosti i v tom, jak dlouho se vydrží věnovat jedné činnosti. Takže zatímco některé děti už běhají a mají vše podle svých měřítek hotovo, jiné jsou v polovině práce a další ještě ani nezačaly.


Žádné komentáře:

Okomentovat