středa 27. listopadu 2013

Mravenci

Mravenci jsou fascinující. Při pátrání po inspiraci jsem například zjistila, že některým druhům je vidět až do žaludku. Opravdu, mají ho v zadečku! Kdysi jsem taky viděla krásný dokument o nejrůznějších druzích mravenců. V hlavě mi utkvěl nějaký velký druh z Afriky či Austrálie, který měl některé jedince vyčleněné jako zásobárny. Ti byli přichyceni někde v podzemních komůrkách a ostatní dělníci je neustále krmili. V zadečcích zásobních mravenců se ukládala sladká tekutina a domorodci je baštili jako bonbóny. Mravenci jsou taky pro nás lidi ohromně přitažliví jako sociální hmyz. Jejich chování, společenské uspořádání a komunikace lákají k podrobnému studiu, rozsáhlým experimentům i k natočení celovečerních dokumentů.
Znovu a znovu mě mrzí, že nemám s dětmi víc prostoru a času, aby se dala dělat soustavnější práce. Taková mravenčí farma si o to vyloženě říká. A pak, co bych měla vybrat jako to zásadní, co dětem o mravencích sdělit? Že mají šest nohou? Že čichají tykadly? Jak vypadá jejich životní cyklus? Jak dokážou být silní? Jak jsou různorodí? Jakou funkci mohou v lesním prostředí plnit? Jak pronikavě čpí kyselina mravenčí, když necháme na chvíli kapesník položený na mraveništi? Že si umí pěstovat vlastní jídlo a chovat dojné mšice? Že jejich nepozornost ztrestá larva mravkolva? Zkrátka o mravencích se toho dá povídat opravdu hodně. Což ostatně věděl i Ondřej Sekora.
Nejjednodušší by snad bylo si prostě pořídit nějaké to antquarium a s dětmi ho ve školce pozorovat. Jen kdybych vše nevymýšlela tak na poslední chvíli. Nejsem si jistá, jestli v listopadu nějaké větší množství mravenců dokážu pochytat, ani nevím, jak dlouho jim trvá antquarium zabydlet, aby se pěkně dali pozorovat. Nicméně mravenci jsou nejenom lesní, takže se k tomu budu moct třeba vrátit na jaře v jiném tématu.
Překvapilo mě, že když člověk začne pátrat na internetu po obrázcích mravenišť, nejlépe se dozví, jakými způsoby mravence zlikvidovat. Až mi z některých těch obrázků bylo úzko, stejně jako z těch sousoší vzniklých vědeckými experimenty, kdy se dovnitř do mraveniště začne lít horký vosk, olovo či jiná hmota, která pak zatvrdne a dá se vypreparovat.
Docela pěkně a jednoduše vypadá výroba mravenčí kupy z kartonu. Nejrůznějšího lepení jsme už ale dělali dost, tak abych se neopakovala, rozhodla jsem se nakonec vyzkoušet mravence 3D. Klárka například v letní přírodovědné školce vyráběla mravence z papírových obalů od vajíček. Podobných návodů je na internetu mračna, ale zdaleka ne všechnyy drží správně mravenčí anatomii - všechny tři páry nohou by totiž měly vycházet z hrudi a to se zřejmě ne vždy podaří. Nicméně některé invenční matky k tomu dokážou skládat i naučné písně:-) Zapřemýšlím, zda si ji nepřeložit do češtiny...
Populární jsou i nejrůznější mravencotvaré jedlé dobroty, mezi kterými vévodí mravenci z marshmallows. Sladkosti se mi do školky tahat nechtělo, ale naštěstí máme doma batolátko a k tomu neodmyslitelně patří - křupky! Když jsem zjistila, že jich máme doma nejméně pět různých tvarů a velikostí, začala jsem si hrát. Že bych ten životní cyklus nakonec dala dohromady celý křupavý? Jen čím lepším je spojovat než párátky? A jak přilepit oči? No ale pak jsem se včas zarazila a připomněla si své heslo: jednodušeji než jednoduše. Představila jsem si jak kmitám mezi 10 dětmi abych jim vysvětlila, kde kolik čeho připíchnout, ohnout, přeříznout, zlomit... A tak uzrála myšlenka dát dohromady fotonávod. S díky jsem odmítla pomoc muže, přípravu že zvládnu v klidu sama. No, trochu špatně se fotí, když chce mít člověk zároveň obě ruce na fotce... Ale zvítězila jsem a návod byl na světě. Na výrobu je potřeba jedna kulatá a jedna podlouhlá křupka, 7 párátek oboustranně špičatých a 2 párátka plochá.

Fotonávod ke stažení

Jak se pak ale na kroužku ukázalo, bez vysvětlování stejně děti nedokázaly návod soustředěně následovat. Bylo to asi pro ně tak nezvyklé, že pořádně nevěděly, co si počít a čekaly popis práce a pokyny ode mne. Ve výsledku se tak práce moc nelišila od předchozích týdnů. Mravence jsme ale zdárně zvládli všichni, a dokonce měli všichni mravenci správný počet končetin na správném místě. Předtím jsme si ho ještě prohlédli na velkém obrázku a nohy a tykadla spočítali. A nakonec jsem ještě dětem na doma rozdala mravenčí bludiště - abych alespoň trochu ukázala i ty životní fáze.

Pracovní list MRAVENIŠTĚ ke stažení

Žádné komentáře:

Okomentovat