čtvrtek 7. listopadu 2013

Není les jako les


Opět jsem se poučila, že v jednoduchosti je síla. Se skupinkou dětí se prostě nedá pracovat jako s jedním dítkem doma. A pokud chci, aby dětem nějaká myšlenka utkvěla, musí být jednoduchá a jednoznačně podaná. Příště tedy budu zas o něco chytřejší a připravenější.

Na říjnové povídání o stromech jsem se rozhodla v listopadu navázat tématem lesa. Podařilo se mi najít prostou a výstižnou básničku, ke které jsem domyslela jednoduché cvičení

Les je spousta různých stromů,
tráva, mech a keře k tomu.
Les má listí, jehličí,
do lesa moc nefičí.


Dlouho jsem váhala, jak téma lesa otevřít. Nakonec mi připadalo nejdůležitější ukázat dětem, že les může být velmi různý. Možná by stačilo prohlížet si obrázky a povídat si o nich... Jenže mé biologicky vzdělané já mi napovídalo, že přeci podobu (přirozeného) lesa nejvíc utváří místo, kde roste. A že by bylo zajímavé dětem ukázat třeba výškový gradient, přechod od listnatého lesa přes smíšený až k jehličnatému. V našich podmínkách by byl přirozeným porostem na většině území listnatý les, v nižších polohách dubohabrový, výše bukový, který by se přes jedlobučiny měnil až v horské smrčiny. A stejně jako stromy se mění s nadmořskou výškou i obyvatelé lesa. Děti si proto nakreslily velký kopec, který na úpatí nechaly porůst listnáči a nad nimi jehličnany. Tiskaly bramborovými razítky, kterých ovšem nebylo dost na počet dětí, tolik brambor jsme ani neměli doma. Bylo to tedy trochu cvičení v trpělivosti, ale bohužel to zároveň bránilo tomu, abychom postupovali všichni společně a já u toho mohla povídat a líp vysvětlovat, co a proč děláme. Navíc se ukázalo, že rozdělení na 4 zóny, jak jsem si to naplánovala (listnatý, smíšený, jehličnatý, kleč), je příliš. Alespoň v tomto tiskátkovém provedení. Kdybych měla připravený kopec třeba s obrysy stromů předem, děti by mohly vybarvovat podle klíče a nebylo by nutné hlídat, jestli umisťují stromy "správně" podle přírodních zákonů. A proto jsem se rozhodla vytvořit své první pracovní listy. Snad nebudou ani poslední a zatím je najdete na ulozto.cz, protože netuším, jak vkládat soubory na blog.

Pracovní list LISTNATÝ, SMÍŠENÝ A JEHLIČNATÝ LES ke stažení
Pracovní list OD DOUBRAVY KE SMRČINĚ ke stažení
Když byly kopce hotové, lepili jsme ještě obrázky - jak to kde vypadá a kdo kde žije. I tady bylo obtížné uhlídat, aby obrázky skončily alespoň přibližně na správných místech - děti se přeci jen řídí jinými pravidly než lesní zvěř :-)
A musím říct, že najít vhodné fotografie nebylo vůbec snadné. Ilustrační obrázky jako známe z knížek se dají jen těžko zachytit na fotografii. Buďto je pozice zvířete ne zrovna zřetelná a výstavní, nebo není vhodné pozadí... A co teprve najít hezkou fotku smíšeného lesa - tedy aby tam byly vidět listnáče i jehličnany.



Žádné komentáře:

Okomentovat