středa 15. ledna 2014

Koloběh roku

Začátek nového roku nabízí velké téma času, posloupnosti, koloběhu, návratu... V našich zeměpisných šířkách jsou výrazná čtyři roční období, ke kterým se váže spousta činností, svátků, počasí i dějů v přírodě. Něco z toho jsem se pokusila s dětmi zrealizovat při výrobě stromu čtyř období
Byl to první společný projekt, kdy netvoří každý zvlášť, tak jsem byla dost zvědavá na výsledek. A opravdu mě moc příjemně překvapil. Nejdřív jsem ovšem chtěla zase nějakou krátkou říkanku nebo písničku, ideálně s předváděním a pohybem. Jednu písničku jsem sice našla, ale ta mi připadala hodně dlouhá. A tak opravdu nezbylo než si ji vymyslet

Rok má čtyři období.
Která to jsou, kdo to ví?
Jaro, léto, podzim, zima,
někdy vedro, jindy rýma.

Z jara květy vypučí, včely na nich zabzučí.
V létě nejlíp u vody zobat sladké jahody.
Podzim listí shazuje, barevně ho maluje.
V zimě přijde sníh a mráz a po zimě jaro zas.

Rok má čtyři období.
Která to jsou, kdo to ví?

A pak už jsme se pustili do práce. Při tvorbě stromu jsem se držela základní předlohy, ale provedení bylo trochu "co dům dal". Bohužel ve školce pracujeme v herně s kobercem, což není ideální prostředí pro rozmáchlou výtvarnou tvorbu. Navíc s lepidlem jsme už dělali několikrát, takže jsem tentokrát zaexperimentovala s oboustrannou lepicí páskou. A dokonale se to vyplatilo. Byla navíc transparentní, takže na obraze zůstal krásně vidět původní obrys stromu, který jsem namalovala doma. Vždy jsem pouze sundala ochrannou pásku na příslušném úseku obrazu a odkryla tím lepivou vrstvu.

 

Prvním ročním obdobím byla zima, u které se děti nejvíc vyřádily. Materiál mi pomohla nachystat Šárka, protože zrovna ve středu dopoledne vytahala v nestřeženém okamžiku z poličky roli buničinových čtverečků a jala se je cupovat. Ideální materiál pro výrobu sněhu:-) Děti ve školce nejdřív čtverečky rozebíraly na jednotlivé vrstvy a dílky, muchlaly z nich kuličky, lepily na větve stromu, došlo i na sněhovou závěj pod stromem a nevyhnutelně došlo i na velkou chumelenici v herně.

 


Když už to začalo vypadat na opravdovou sněhovou kalamitu, museli jsme povolat sněžné pluhy a společnými silami dostat živel pod kontrolu. Pak už mohlo přijít jaro a oproti zimní chumelenici to bylo klidné lepení něžných růžových kvítků na větve i pod strom. A protože jsme tvořili třešeň, znamenal přesun k letní části stromu koulení a lepení třešinek z červených ubrousků. Obsypané větve dětem nestačily, bavilo je to tolik, že jsme ještě naplnili košík pod stromem. Ukázalo se, že 45 minut nestačí, takže podzim jsme si nechali na následující týden. Opět jsme zapojili jemnou motoriku, tentokrát měly děti natrhat proužky barevného papíru na drobné čtverečky - podzimní listy. Nečekala jsem, že to bude docela náročný úkol a děti měly velkou radost, když pochopily princip odtrhávání kousků a viděly, jak jim hromádka listí přibývá. Přibylo pak i na stromě i pod stromem a kupodivu začalo poletovat všude kolem. Abychom mohli pokračovat, bylo potřeba ho pořádně shrabat na velkou hromadu. Strom byl hotový, takže jsem mohla na závěr rozdat dětem kartičky s výjevy typickými pro jednotlivá roční období. Přiřazování nám dalo docela zabrat, takže musím do příště promyslet, jak to udělat jednodušeji.

 
A na závěr dva pracovní listy, které mi cvrnkly do nosu a hodily se k tématu:



Žádné komentáře:

Okomentovat