čtvrtek 31. října 2013

Listy

Konec října přinesl změnu času a alespoň k nám domů velkou únavu. To se na přípravě kroužku projevilo a tak jsem téma listů nevyužila zdaleka tak, jak jsem si plánovala. Původně jsem chtěla s dětmi zkoušet skeletování listů. Podle návodu jsem se o to pokusila s předstihem doma, ale bohužel sodu jsem měla k dispozici jen jedlou práškovou (což jsem pak dalším studiem zjistila, že zřejmě opravdu vadí). Ne že by se to úplně nepovedlo, ale výsledek rozhodně nebyl použitelný pro děti. Vzhledem k dlouhé době vaření jsem si představovala, že bych již svařené a změklé listy dětem přinesla a oni by si jen kartáčkem nebo štětečkem zkusily žilnatinu vypreparovat. Ale moje domácí výsledky byly na to příliš jemné, i mně se při nejlepší snaze listy hodně trhaly.
Hodně mě zaujal také pokus s obtiskáváním listu na jemnou látku. Neměla jsem doma přímo mušelín, ale zkoušela jsem gázu a staré látkové kapesníky. Gáza nebyla dost hustá, takže výsledný obtisk nebyl příliš vidět. Ale s kapesníkem to docela šlo. Povedlo se mi udělat dokonce i červený obtisk, přestože zbarvující se listy už nejsou tak šťavnaté a obtisk nemá takovou sílu. Nakonec jsem se ale k tomuto pokusu neodvážila, protože máme doma jen jednu gumovou paličku. A každý týden znovu zjišťuji, jak je náročné s dětmi dělat něco, kde se musejí střídat. Nutnost "být první" jim kazí celý prožitek a zatím se mi moc nedaří to nějak omezit a srovnat.
Nakonec jsem tedy z listů využila jen jejich tvary. Zůstali jsme ve školce a nejprve jsme si kromě básničky o semínku vyzkoušeli i tu "školkovou" o listech, co vzduchem létají. Naučila mě ji doma Klárka. Pak jsem vypustila z tašky opravdové listy a děti je nadšeně sbíraly a opět vyhazovaly. Zkusili jsme třídit podle tvarů, poznat dub, javor, břízu, platan... Rozdala jsem k tomu barevné fixy, aby děti zkusily listy obkreslit. Byl to docela náročný úkol a vzniklé obrázky připomínaly listy jen vzdáleně, ale děti tahle činnost dost zaujala a většina z nich si ještě vyžádala další papír. A úplně nakonec jsem vytáhla pexetrio, abychom se podívali na další stromy, listy i plody.


Žádné komentáře:

Okomentovat