středa 5. února 2014

Někdy vedro, jindy rýma

Zdroj: http://www.steproducts.com.au/
Roční období se od sebe liší kdečím, mimo jiné třeba počasím. Když jsem přemýšlela, čím začít povídání o počasí, nakonec jsem vybrala teplotu - ta se výrazně mění v průběhu roku, člověk ji dost intenzivně pociťuje a musí se jí přizpůsobovat. Aby si děti různou teplotu mohly pěkně "osahat", připravila jsem si tři různé brambory. Jedna byla obyčejná z kapsy, jedna ledová z mrazáku a jedna teplá z horké vody. Děti si brambory s velkým zájmem ohmatávaly, dávaly si je na tváře a opakovaně se k nim vracely. Nejvíc je asi bavila ledová brambora, i když se shodly, že ta teplá je nejpříjemnější. Pak jsme si ukázali namalovaný teploměr a na něm nulu, "teplé" a "studené" hodnoty a umístili jsme přibližně brambory podle jejich teploty. Povídali jsme si o tom, jak se můžeme zahřát. Nejdřív třením dlaněmi jsme si rozehřáli ruce a přikládali si je navzájem na tváře, pak jsme rozhýbali prsty na nohou i na rukou a nakonec se pořádně rozproudili běháním i skákáním. A když jsme se chtěli ochladit, bylo potřeba si sednout a zůstat v klidu. Zkoušeli jsme dýchat s vyplazeným jazykem jako psi a taky si olíznout prst a foukat na něj a porovnat to s prstem neolíznutým. K tomu mě inspiroval tenhle experiment s desinfekčním přípravkem. A taky stará skautská zkušenost, že na olíznutém prstě se dá poznat, odkud fouká vítr. A nakonec si ještě děti změřily tepolotu digitálním teploměrem a domů si odnesly obrázkové přiřazování vhodného oblečení k počasí.

Zdroj: http://www.lucasworks.org/

Žádné komentáře:

Okomentovat