středa 9. dubna 2014

Vajíčko

Ťuky, ťuky!
Kdo to ťuká? Že by někdo na vrátka?
To slepičce z vajíček vylíhla se kuřátka!
"Pí-pi, pí-pi," pípají, křidýlkama mávají a těší se světu.
Vždyť je zima dávno pryč a jaro už je tu! 

Není možné se na jaře vyhnout tématu vajíček. A když už, tak jsem se rozhodla je s dětmi prozkoumat pěkně zblízka a podrobně. I když naše předvelikonoční domácí zásoby byly značné, na každého by se nedostalo, takže jsem od každé varianty připravila jen dvě vajíčka.
Nejdřív jsme srovnávali vajíčko syrové a vajíčko vařené. Na první pohled to poznat nebylo, ale už v ruce děti poznaly rozdíl - syrové bylo studené z lednice, vařené ještě trochu vlažné. Dalsí rozdíl byl poznat, když se vajíčko roztočilo. Syrové se jen kymácelo, uvařené naopak krásně rotovalo. V knize o ptácích jsem se dozvěděla, že třeba vejce albatrosů mají tak uzpůsobený tvar, aby se vajíčko při náhodném nárazu vždycky jen zhouplo na stejném místě. Protože albatros i jiní mořští ptáci kladou vejce na úzké skalní římsy, tak aby se jim vajíčka nerozkutálela a nerozbila.
Dalším krokem ke zkoumání vajíčka byl samozřejmě pohled pod skořápku. Syrová vajíčka jsme si prohlédli ve sklenici. Děti nejvíc fascinovalo míchání celého obsahu, takže za chvíli jsme měli žloutkovou pěnu. Zkoumání vařeného vajíčka jsme zase spojili s ochutnávkou, zaprášilo se po něm během chvilky.
Jako zlatý hřeb zkoumání jsem připravila "nahatá vajíčka". Bohužel, opět jen dvě. Jedno cestou naprasklo, takže jsem ho dětem nemohla pořádně ukázat. Druhé jsem dala kolovat, ale hned u prvního byla touha experimentovat a házet z výšky tak nepřekonatelná, že vajíčko nevydrželo. Pravda, v octu jsem ho měla slabých 20 hodin, možná by potřebovalo víc času. A navíc to bylo bílé vajíčko z Nizozemska, poctivé české hnědé by určitě bylo trvanlivější:-) Ale bílému zase určitě rychleji zmizela skořápka. Přišlo mi zajímavé i samotné pozorování toho, jak se skořápka postupně rozpouští. Na obou koncích vajíčka bylo vidět, jak je o dost silnější a drží mnohem déle pevná.
Stejným postupem se dá z vařeného vajíčka udělat hopík. Ale to už jsme nezkoušeli, i když věřím, že děti by to bavilo moc. A od kamarádky jsem dostala tip ještě na chůzi po vajíčkách.
My jsme s dětmi ještě nakonec vyrobili slepované vajíčko, kde bylo vše, co jsme prozkoumali: skořápka, blanka, bílek a žloutek.

Žádné komentáře:

Okomentovat